
انژکتورهای سوخت ، یک بخش کلیدی از سیستم های خودروی مدرن هستند. انژکتورها بخشی از سیستم سوخت خودرو بوده و به عنوان نازل هایی عمل می کنند که سوخت را به منیفولد هوای موتور تزریق می کنند.انژکتور ها توسط کامپیوتر خودرو (ECU) موتور کنترل میشوند و با اسپری کردن سوخت در الگوها و فواصل زمانی خاص عمل می کنند.انژکتور ها وظیفه دارند سوخت را به صورت اتمیزه پاشش یا اسپری کنند. در خودرو های امروزی سوخت به پشت سوپاپ ها(سیستم های چند نقطه ای MPFI) تزریق میشود.
انواع انژکتور و نحوه عملکرد:
1.انژکتور مکانیکی
2.انژکتور الکترونیکی
انژکتور مکانیکی:
در یک سیستم مکانیکی، انژکتور توسط فشار سوخت بازوبست می شود.
انژکتور الکترونیکی:
در انژکتور الکترونیکی سوزن انژکتور توسط فنر بسته و توسط انرژی الکترومغناطیسی(سیم پیج موجود در بدنه انژکتور) باز می شود.تحریک انژکتور نیز توسط واحد کنترل الکترونیکی ECU انجام میگیرد.و ECU تعیین می کند که برای چه مدت زمانی انژکتور باز بماند.مدت زمانی که انژکتور باز است با توجه به پهنای پالس ارسالی ECU تغییر کرده و متناسب با ان سوخت تزریق می شود.
برای نمونه انژکتور پراید:
نویسنده:امیررضا حسنی